Бухгалтер24
Информационный бухгалтерский портал

Меню
Реклама
Счетчик
Главная » 2014 » Сентябрь » 24 » Порядок призначення та проведення перевірок органами прокуратури
19:28
Порядок призначення та проведення перевірок органами прокуратури

Порядок призначення та проведення перевірок органами прокуратури визначений ст. 21 Закону України «Про прокуратуру», а також Положенням про порядок проведення органами прокуратури перевірок при здійсненні нагляду за додержанням і застосуванням законів (затвердженим Наказом Генерального прокурора України від 12.11.2012 р. № 111 (далі по тексту – Положення).

У відповідності до вимог визначених у ст. 21 Закону України «Про прокуратуру» для здійснення перевірки прокурор приймає постанову з зазначенням підстав, що свідчать про можливі порушення законності, копія якої повинна бути надана представнику суб’єкта господарювання, який перевіряється. При цьому, проведення перевірки без надання копії такої постанови не допускається, про що прямо зазначено в Законі.
Звертаємо Вашу увагу, що така постанова повинна бути надана суб’єкту господарювання перед початком проведення перевірки, щоб він мав можливість ознайомитись з її змістом та оскаржити в разі її невідповідності нормативним вимогам.
Підставами для проведення перевірки можуть бути :
- звернення органів державної влади, органів місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, фізичних та юридичних осіб, що свідчать про можливі порушення законності;
- власна ініціатива прокурора.

 
В першому випадку призначення та проведення перевірки за відповідними заявами можливе тільки після їх попереднього розгляду компетентними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування або неприйняття ними, у тому числі у встановлені строки, рішень з цих питань.
Проведення перевірки прокуратурою за заявами зазначених осіб без розгляду такої заяви відповідним органом може вважатись необґрунтованим та бути оскарженим. (винятком є заяви про вчинення кримінального правопорушення, які розглядаються прокуратурою та реєструються в порядку, передбаченому КПК України).
Що стосується другого випадку, то тут слід зазначити, що відповідно до пункту 2.4 Положення підставами для проведення перевірки за ініціативою прокурора є дані, які свідчать про можливі порушення законності. Відповідні висновки можуть бути зроблені на підставі аналізу інформації з різного роду джерел, але об’єктивуються вони в організаційно-розпорядчих документах Генеральної прокуратури України, обласних та інших прирівняних до них прокуратур (доручення, накази, плани роботи тощо).
Крім того, у Положені містяться вимоги до змісту постанови прокурора, а саме згідно пункту 4.3 Положення у постанові зазначається:
- дата та місце її прийняття;
- підстави для здійснення перевірки, що свідчать про можливі порушення законності;
- об’єкт перевірки;
- обґрунтування необхідності вчинення відповідних перевірочних дій;
- порядок оскарження постанови;
- відомості про спосіб надання копії постанови об’єкту перевірки;
- дані про посадову особу, яка її винесла та підписала.

У випадку, якщо такі дані відсутні, це може стати підставою для оскарження постанови та її скасування, а у разі не зазначення об’єкту перевірки суб’єкт господарювання не зобов’язаний задовольняти будь-які вимоги прокурора на підставі такої постанови.
Також, слід звернути увагу, що окремі повноваження прокурора можуть бути реалізовані виключно під час проведення перевірки.
У відповідності до положень визначених ст. 20 Закону України «Про прокуратуру» лише під час проведення перевірки, призначеної у встановленому законом порядку, прокурор має право:
- вимагати від керівників та колегіальних органів проведення перевірок, ревізій діяльності підпорядкованих і підконтрольних підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, а також виділення спеціалістів для проведення перевірок, відомчих і позавідомчих експертиз;
- мати доступ до документів і матеріалів, необхідних для проведення перевірки;
- отримувати від посадових та службових осіб і громадян усні або письмові пояснення, в тому числі шляхом виклику відповідної особи до органу прокуратури.

Разом з тим необхідність вчинення зазначених дій повинна бути обґрунтована в постанові про призначення перевірки.
Аналізуючи норми вказаної статті можна дійти логічного висновку, що будь-які з зазначених вище вимог прокурора, спрямовані до суб’єкта господарювання за відсутності постанови про проведення перевірки даного суб’єкта, є незаконними і не підлягають виконанню.
Стосовно питання витребування прокуратурою оригіналів документів суб’єктів перевірки, то тут слід зазначити, що п. 6.3. – 6.5. передбачено, що безпідставне витребовування та зберігання прокурором оригіналів документів об’єкта перевірки забороняється. З такими документами працівники органів прокуратури можуть ознайомитись на місці перевірки або за потреби отримати їх копії. У виняткових випадках за наявності загрози їх знищення, підміни або іншого недобросовісного використання об’єктом перевірки чи його посадовими особами, необхідності збереження доказів для кримінального провадження чи суду, а також перевірки їх на можливе підроблення оригінали документів можуть бути витребувані прокуратурою.

Які строки проведення перевірки? 
 
На дане питання на жаль нема чіткої відповіді, оскільки на нормативному рівні строки проведення перевірки прокуратурою чітко не регламентовані, п. 6.1 Положеня передбачено тільки, що перевірка повинна здійснюватись у розумні строки.
Відповідно до норм визначених у Положенні розумними є строки, які об’єктивно необхідні для здійснення перевірки з урахуванням її обсягу, складності, об’єкта та місця його знаходження.
На кінець, хочемо зазначити, що Постанова про проведення перевірки може бути оскаржена представником об’єкта перевірки до прокурора вищого рівня або ж до суду в порядку адміністративного судочинства у 10-денний строк з моменту її отримання.
Оскарження постанови до прокурора вищого рівня не позбавляє особу права на її оскарження до суду. В такому випадку особа має право на звернення до суду протягом 10 днів з дня одержання рішення прокурора вищого рівня про результати розгляду скарги.
Підкреслюємо - оскарження прокурору вищого рівня постанови про проведення перевірки не зупиняє її проведення. Але у разі задоволення такої скарги, відповідно до пункту 5.8 Положення всі перевірочні дії припиняються, а оригінали документів повертаються об’єкту перевірки.
 
По материалам: Бухгалтер911
Категория: Юридические вопросы | Просмотров: 3361 | Добавил: Pantevg | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:










Сайт для бухгалтеров и начинающих предпринимателей © 2024
Яндекс.Метрика